background-shape
feature-image

Vad en hemsida till företaget kan eller får kosta är en fråga som många ställer sig. Prisbilden kan skilja sig från 100.000 SEK till 5.000 och vad du får betala måste baseras på vad ni har för behov och vad ni förväntar er av er leverantör.

Alternativet finns alltid att göra en egen sida med hjälp av ett gratis CMS som Wordpress eller en plattform som Wix. Frågan är du hur mycket är din egen tid värd?

Är din tid bättre spenderad på att tjäna in pengar på er kärnverksamhet istället för att försöka klura ut design, budskap, navigation, användarvänlighet och allt annat som följer med ett sådant projekt?

Hemsida != Hemsida

Som sagt så kan priset du få betala skilja sig markant beroende på vem du pratar med och med det sagt, du får ofta vad du betalar för. Om du tittar på vad du själv kostar inser ni snabbt att för en 5 - 7.000 SEK kan man inte få mycket för pengarna. Räknar vi bort licenskostnader, försäljningskostnader, marknadsföring etc så blir det inte mycket mer än 5 - 6 timmar som leverantören kan lägga på ert fall. Då pratar vi färdiga mallar, ni tillhandahåller texter och media samt väldigt lite utrymme för förändringar.

Visst kan du få en grundplattform för dom pengarna, men frågan är om du kan bygga vidare på den i framtiden.

  • Vilka verktyg har leverantören använt?

  • Är plattformen beroende av speciella tillägg?

  • Är arbetssätt som kan användas med siten dokumenterade så att vilken extern konsult som helst kan ta vid om det skulle krävas?

  • Är temat kompatibelt med standardsättet att arbeta?

Om du bara har en hammare, ser alla problem ut som en spik

Väldigt många leverantörer har specialiserat sig på ett koncept, ett verktyg och en lösning. Detta kan vara bra i många fall, och tar ner produktionskostnaden för många fall.

Och även om detta kan ta ner kostnader och förenkla i många fall så har vi många verktyg ute där idag som försöker lösa problem som en utvecklare enkelt kan lösa med en rad kod eller två, med större flexibilitet och mindre risk för säkerhetsluckor.

Utvecklare != webbdesigner

Idag har vi väldigt många webbdesigners ute på marknaden, något som inte kan jämföras med en utvecklare. När jag var en ung utvecklare så var dessa roller väl definierade och de arbetade ofta nära varandra i ett projekt, idag har rollerna suddats ut något men fortfarande har vi några viktiga punkter på vart dessa skiljer sig.

Vart ligger skillnaden kan man fråga sig?

webbdesigner

En webdesigner skall ha fokus på sådanna saker som design och användarinteraktion. Den skall ha förståelse för hur besökaren interagerar med webben och kunna ta fram en lättanvänd navigation och kunna presentera informationen på ett sätt så att det blir enkelt för användaren att ta till sig av den och kunna navigera runt den.

Webdesignern förstår och använder olika verktyg som HTML / CSS, publiceringsverktyg, har koll på olika builders och plug ins. Tyvärr, i min egen mening så överanvänds ofta plug ins för enkla funktioner som enkelt kunnat kodas utan någon större kompetens.

Idag skall en webbdesigner kunna javascript och förstå interaktion människa maskin. Tyvärr är det inte alla som kallar sig för webdesigners som har denna djupa förståelse.

Webbutvecklare

En webbutvecklare skall egentligen begärska 2 st skilda dicipliner, “front end” utveckling och “back end” utveckling. Idag förväntas ofta en webbdesigner behärska front end utveckling, vilket många duktiga webbdesigners kan, men långt ifrån alla som kallar sig för det behärskar.

En utvecklare har ofta fokus på funktionalitet och det är utvecklarna som skapar de plug ins som webdesignern ofta använder.

Idag har som sagt rollerna kastats om en hel del och jag har inte lyckats hitta en klar och distinkt definition av rollerna som de är idag, och därför är det extra viktigt att välja leverantör efter behov.

Idag kommer man långt utan teknisk kompetens igenom att använda alla moderna verktyg som utvecklarna har tagit fram. Men behöver du något specialutvecklat så räcker de verktygen ofta inte till.

Produktionskostnader

Så, vad betyder allt detta som vi läst hittills för mig som beställare? Jo, detta betyder att valet av hemsida och leverantör är en mycket mer komplex fråga än vad som kan det kan tyckas vara från början.

  • Vad förväntar ni er att få ut av er hemsida, vad har den för syfte?

  • Har ni ett klart budskap ni vill nå ut med?

  • Har ni funderat på hur hemsidan skall leda till fler och bättre affärer?

  • Vad spelar hemsidan för roll i er marknadsföringsstrategi?

  • Har ni en grafisk profil framtagen redan som skall tas hänsyn till?

  • Måste sidan vara sökmotorvänlig?

  • Behöver ni någon special funktionalitet, något utvecklat?

Allt detta spelar roll när ni tar fram er webb och därför är det bra att ni tar fram en målsättning och en budget innan ni börjar kontakta olika aktörer.

Var även noga med att se efter om sidan de levererar är sökmotorvänlig, detta är något som bör finnas med redan i kravspecifikationen. Jag har sett alldeles för många fall där beställaren inte har förstått vikten av detta och de har fått en lösning som inte sökmotorn kan läsa över huvud taget, något som leverantör försökt förklara bort med att man kan köpa Google ads eller liknande, något som inte fungerar då vad du får betala för dina Google ads är en direkt konsekvens av hur väl dina söktermer matchar målsidan.

Något som jag skall addressera i en senare bloggpost.

Löpande kringkostnader

Förutom produktionskostnader så tillkommer kostnader för underhåll och kringtjänster. Bland dessa kostnader kan nämnas, men inte begränsas till:

  • Säkerhet

  • Underhåll

  • Webbhotell

  • Licenser

  • SEO / trafik / marknadsföring

Webbhotell och domäner är en viktig fråga, valet av en bra leverantör kan betyda mycket i hur er webbplats kommer att prestera. Samtidigt så är valet av leverantör även en viktig fråga när det gäller säkerhet och risken att bli hackad vilket flikar in i nästa fråga, underhåll.

Vem underhåller koden på hemsidan? Att mjukvaran är uppdaterad är av yttersta vikt för att inte sidan skall drabbas av dataintrång. Ett dataintrång kan betyda höga kostnader i konsultkostnader om ni inte har säkrar er för detta igenom backuper och kodunderhåll.

Förutom detta, om ni har använt en designer och eller har mer än grundfunktionalitet är chansen stor att det har använts teman och tillägg som är förknippade med en årlig licenskostnad, så hur detta hanteras är även en del av ekvationen.

Sammanfattning (TL;DR)

Med allt som vi har listat här ovan kan man ställa sig frågan: Varför skall jag ha en hemsida över huvud taget?

Många hanterar tyvärr sin hemsida som ett visitkort på nätet och utnyttjar inte den enorma potential som en hemsida kan ha som kommunikationskanal och drivare av leads och nya affärer.

Och där kan vi på kundskap hjälpa er.

Vi kan hjälpa er med att ta fram mål och riktning för er internetsattsning.

Vi kan även hjälpa er med att ta fram kravspecifikationer som ni kan presentera för era kandidater, alternativt kan vi leverera en hemsida till er igenom en av våra samarbetspartners, samt se till att ni får ett underhållspaket som minimerar risken för att ni blir hackade.

Hur stort eller litet era ambitioner är idag, tveka inte att kontakta oss så kan vi ta ett samtal för att lyssna på era behov och förutsättningar.

Om inte annat, när ni läst detta vet ni i alla fall lite mer om vilka frågon ni kan ställa både er själva och er tilltänkta leverantör av hemsida.