background-shape
feature-image

Den 29 Mars i år publicerade IMY att en sanktionsavgift på 7.500.000SEK har utfärdats mot Klarna som är en av Sveriges mest populära betallösningar vid online handel.

Bakgrunden för detta enligt IMY är att under 2020 så gav inte Klarna tillräcklig information om hur personuppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen.

Klarna lämnade inte heller information om till vilka länder utanför EU/EES som personuppgifter överfördes eller om var och hur den enskilde kunde få information om de skyddsåtgärder som gällde för överföringen till tredjeland enligt IMY.

Dock konstateras även att Klarna löpande har uppdaterat informationen på hemsidan om hur de hanterar personuppgifter.

Klarna ämnar att överklaga

Klarna kommenterade sanktionen på sin blogg.

Klarna menar på att de under hela granskningstiden förbättrat informationen på sin hemsida baserat på kundfeedback och att de ämnar att överklaga beslutet från IMY.

Klarna menar på att beslutet är otydligt oah att IMY inte pekar ut vart informationen på Klarnas hemsida brustit.

Klarna menar även på att de hoppas på att i och med en överklagan så blir det klarare om vad som exakt gäller vid en implementering av GDPR.

Vi på kundskap har tidigare konstaterat att det är svårt att navigera sig runt GDPR och att IMY’s hemsida är muddig i vad som exakt gäller.

Det råder även stor okunskap om GDPR ute bland företagen och då informationen om vad som gäller är luddigt så sätter det extra hinder för nystartade och små företag som vill följa GDPR lagstiftningen.