Adwords i alfapet

Vad är Adwords?

Den frågan har vi sett dyka upp ett par gånger. Här gör vi ett försök i att förklara vad det är och bena ut några grundbegrepp på ett enkelt sätt.

kort historik

Som vi skrev i artikeln om Den digitala marknadsföringens utveckling så släpptes Google Adwords (som numer endast heter Google Ads) i slutet av år 2000. 2005 öppnades plattformen för allmänheten, småföretagare kunde nu skapa och hantera sina egna kampanjer.

Dessa små textannonser är vad som Googles ekonomi har byggt på och är en av grundstenarna i den framgångssagan som Google är idag.

Vi skall nu i stora drag bryta ned vad tjänsten består av.

Displaynätverket

Displaynätverket är de webbsidorna som visar Google annonser på sina sidor. Detta kan vara bloggar nyhetssidor eller vanliga informations siter.

När du skapar annonser för displaynätverket kan du välja ämnen för vilken typ av siter du vill att dina annonser skall visas på, Google försöker matcha dina annonser med sidor och bloggar som tangerar med dina annonser.

Söknätverket

Söknätverket är de annonser som visas på träfflistorna på Google. Detta är de små textannonserna som vi har blivit så vana att se.

Vad har Adwords för betalmodell?

Det finns 2 st grundalternativ för betalning av en adwordskampanj. Båda modellerna har sina för och nackdelar och används ofta i olika syften.

PPM

PPM eller pay per mille är en betalmodell där man betalar för antalet visningar.

Denna modell används med fördel för bildannonser som visas igenom Displaynätverket. Denna modell passa bra för awareness kampanjer och liknande, där slutmålet är att exponera sitt varumärke.

vCPM

Denna modell är samma som PPM med skillnaden av att du betalar om mer än 50% av annonsen är i skärm över en sekund.

PPC

Betalmodellen PPC för Adwords baserar sig på 3 stycken viktiga parametrar. Dessa är:

  • Relevans
  • Bud
  • CTR

Detta är modellen som är vanligast för söknätverket, dvs. de annonserna som ses i träfflistorna.

Relevans

Relevans är det mått som används för att avgöra hur relevant annonsen, söktermen och innehållet är mot varandra. Detta är för att man inte skall kunna köpa till sig positioner för söktermer som inte är relevanta för användaren, och således drar ner kvalitén på sökresultatet.

Bud

Budet är den summan som annonsören är beredd att betala för sin position på träfflistan.

CTR

CTR, eller “Click though rate” är andelen klick på annonsen mot antalet visningar. Har man en välskriven annons som lockar till många klick så påverkar det priset för den annonsen så det går ner per klick.

Desto bättre er annons presterar desto mindre betalar man således per klick för sin position.

SEO och Adwords går hand i hand

Som en konsekvens av att relevans är en viktig del av hur annonserna som skall visas beräknas så går en välbyggd Adwords kampanj hand i hand med on-page optimering för SEO. En landningssida som är välskriven för Adwords är även välskriven ur ett SEO perspektiv. Jag brukar faktiskt rekommendera kunder att starta av sina SEO kampanjer med Google Ads, och dessutom, om sidan presterar bra på både SEO och inom Google Ads så täcker man upp en större del av träfflistan för viktiga söktermer.

Löpande underhåll

Att bara sätta igång kampanjerna är en sak dock kräver en framgångsrik kampanj löpande underhåll.

Kampanjer, annonsgrupper måste utvärderas, varianter på annonserna skall jämföras i hur de presterar och sedan skall man även väga detta emot konverteringar på hemsidan.

Lyckligtvis så har vi idag verktyg som hjälper oss med att utvärdera allt detta och att ha en väl uppsatt Google analytics är ett mycket bra hjälpmedel i detta.

Sammanfattning

Google Ads är en mycket bra kanal att arbeta med, och jobbar man rätt med det så kan de ge an fantastisk ROI. Viktigt dock är att veta vad målet med kampanjerna är innan man sätter igång, och att anlita någon som kan plattformen spar er mycket tid och plattformen ger hela tiden ifrån sig information om hur satsningen presterar.

Dock om man vill så kan man sköta kampanjerna själv, dock får man väga detta om man tjänar bättre på att sköta sin kärnverksamhet, då det är en inlärningsprocess som tar tid.

/Cristian Herrera

  • Skapad
  • Senast uppdaterad .

Vilka vi är

Ad - Elit Sverige AB

559093-7289 

 

Prata med oss

  • +46 (0)760 06 15 56
  • Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.