• Start
  • Blogg
  • Den digitala marknadsföringens utveckling
planering av internetrmarknadsföring

Den digitala marknadsföringens utveckling

Detta är en kort sammanfattning i hur Internet har förändrat vårt köpbeteende för alltid, en översikt s.a.s Mer djupgående artiklar kommer med tiden.

Inledning

I Internets vagga så hittade vi webbplatser igenom webbkataloger och internet portaler. Vi som är lite äldre kanske minns de svenska portalerna som Spray och Torget etc. I början av 90-talet inledes utvecklingen av primitiva sökmotorer, tror att Archie var först, en sökmotor som indexerade nedladdningsbara filer på FTP servrar.

I mitten av 90-talet så kom de första mer avancerade sökmotorerna som Lycos, WebCrawler, Yahoo, infoseek och Altavista. 1996 påbörjade Larry Page och Sergej Brin projektet BackRub, den första sökmotorn som indexerade via länkar som sedan evolutionerade till Google 1998

SEO

Med sökmotorernas intåg så började folk direkt försöka hitta sätt att manipulera träfflistorna. I början handlade det om meta taggar, något som vi fortfarande idag ser spår av. Dock, Googles unika algoritm med att vikta länkar var revolutionerande och den största anledningen till att Google blev vad det är idag. Algoritmen tog hänsyn till hur olika platser länkar till varandra, logiken var att en länk räknades som en röst för att platsen var relevant och värd att besöka om folk hade använt dem som referenser i sitt arbete.

SEO / SEM

Vad vore världen utan annonser? I slutet av 2000 släppte Google sina Adwords, som då hanterades av Google själva, 2005 vart plattformen tillgänglig för annonsörer och småföretag som ville hantera sina annonser på egen hand. De små textstyckena som är i toppen på sökresultaten har vart Googles primära inkomstkälla sedan dess, dessa små textannonser har byggt det imperium som Google är idag. Dessa små textannonser har idag blivit en viktig del av den större strategin som man bygger upp för sin internetnärvaro.

Sociala Medier

Vi människor är programmerade till att söka kontakt med varandra, redan i Internets vagga så började vi kommunicera via BBS, IRC och olika forum och den naturliga utvecklingen ledde till de olika Sociala medier som vi kar idag. Idag är sociala medier en viktig del av kommunikationen med befintliga och potentiella kunder under förutsättning att de används på ett konstruktivt sätt. Många mindre aktörer med en nischad målgrupp väljer bort en webbplats idag i förmån för en Facebook sida på gott och ont.

konvertering

Allt efter att fler och fler vart duktiga på att driva trafik så vart konvertering och relevant trafik allt viktigare. Vi vart mer medvetna om att trafik bara har ett värde om de gör det vi vill att de skall göra, dvs. konvertera. En konvertering kan vara vad som helst egentligen, beroende på vad målet med webbplatsen är.

Denna insikt var det som gjorde att allt fler fick upp ögonen för trafikanalys, ta reda på vad gör våra besökare egentligen på vår webbplats?

Trafikanalys

Trafikanalys eller webbanalys som det även kallas har idag blivit en grundsten i hur många företag idag planerar sin marknadsföring. Detta verktyg har gett oss insikt i våra potentiella kunders beteenden på våra webbplatser. Vi kan testa vad som fungerar och inte vilket tar bort gissningsarbetet när vi beslutar hur vi skall kommunicera på våra webbplatser.

Då webbanalys gör alla dina satsningar mätbara vilket leder till att ett företag kan ta beslut baserade i data så har webbanalys idag blivit en av de viktigaste grundstenarna för ett företag som vill ta sina satsningar online.

Digital Marketing och Digital affärsutveckling

Om vi samlar ihop allt det ovanstående så får vi det som vi kallar för Digital Marknadsföring. Dock slutar det inte där, utan vi befinner oss mitt i en digital revolution när det gäller företagande. Våra köpbeteenden ser helt annorlunda ut idag än före Internets inträde och beteendeförändringen har skett mycket snabbt. Den digitala utvecklingen sträcker sin vida förbi marknadsföringsdelen, se bara på våra tjänster idag som NetFlix, tinder och Amazon, och det är här som den digitala affärsutveklingen träder in.

Hur får vi den digitala revolutionen att arbeta för oss istället för emot oss?

Det är den stora frågan.

/Cristian Herrera

~

  • Skapad
  • Senast uppdaterad .

Vilka vi är

Ad - Elit Sverige AB

559093-7289 

 

Prata med oss

  • +46 (0)760 06 15 56
  • Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.